Meanderships header

  • vaars in gangboordOrthopedist, schipper, scheepsbouwer en vrijwilliger Evert Stel weet de afstand tussen zeiler en motorschipper op grootse wijze te verkleinen. "Watersporters doen het met zijn allen!" is zijn credo. Zoals velen hem als bootjes gek betitelen, zijn z'n nautische verhalen een ode aan het leven op het water en meer. Het gaat veelal gepaard met een onbaatzuchtige levensinstelling en liefde voor de medemens, gelardeerd met zijn - vaak- zo typische humor.
  • pikhaaktaferelenHet is 230 pagina's lang 'biechtstoel', zoals het column in de Waterkampioen. Toch zit er een goed verhaal in en het is met recht een nautische biografie.
  • heinoWat een bijzonder boek heb je geschreven. Vaak met een glimlach zitten lezen, maar wat me vooral opviel dat je zo'n doorzetter bent. Enorm. Hartstikke goed.
  • bezemschipIk heb een aantal avonden niets aan mijn man gehad. Hij heeft de hele tijd liggen schuddebuiken op de bank tijdens het lezen.
  • belgen en sluizenHeel herkenbaar maar humoristisch neergezet. Het is een boek wat pakkend is en wat je niet weglegt. Ik had de neiging het in één keer uit te lezen.
  • technospasmenIk heb van mijn vrouw het boek "Bootjesgroei"gekregen en - ondanks de drukte van Oerol - het in een adem uitgelezen! Wanneer komt de film uit? De nieuwe "Kluun"is geboren.
  • spionJe hebt wel een heel bijzonder boek geschreven. Mijn zoon heeft me tijdens het lezen regelmatig zien schaterlachen. Dit wekte zijn nieuwsgierigheid. Hij is 18 jaar en heeft nog nooit een boek gelezen. Dit is zijn eerste boek en hij verslindt het!
    "Als alle boeken zou waren, dan zou ik meer lezen mam".
  • verrassende oefeningIk wil even kwijt dat ik bij lezing in een prettige flow zat en heb genoten van uw boek en schrijfstijl met de heerlijke humor en zelfspot.
    Ik verheug me nu al op herlezen deze zomer op het achterdek van onze nieuwe motorboot (Greenline 33 hybrid) op Loosdrecht of wellicht ergens op het wad.
  • zeevissenOp 1 juni startten we voor 2,5 maand met onze Scandinavië-reis.  Tijdens onze heenreis heb ik zelfs met een dikke 7Bft nog smakelijk om je boek gelachen Evert. Helaas herken ik vele zaken. Ron is er nog niet toe gekomen om het te lezen (de schipper had het héél druk) maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het zeer geslaagd vind. Ik heb het ook al diverse mensen aangeraden.
  • de plaat opMaar dit is toch sterk, dat op het moment dat jullie mij deze mail sturen, zit ik me net te verkneuteren, met een glas wijn en knapperend haardvuurtje, met je boek Bootjesgroei.
    Gefeliciteerd kerel met dit resultaat. Dat je redelijk kan kletsen wisten we al, maar het pakkend schrijven is wat anders. Ik moet je echter zeggen dat het je is gelukt. Ga door en schrijf meer!! Piet Wierenga, directeur No Limit Ships B.V.
  • bacchusEen vlucht A'dam-Riga en een terras in Riga waren voldoende om het boek in 2 maal één adem uit te lezen. Man, wat heb ik ervan genoten.
    Bijzonder leuk geschreven en een mooie cadeau tip voor mijn vele water vrienden.
  • berepoatAls niet lezer, ben ik gisteravond begonnen in je boek en kon niet meer stoppen. Om 03.00 uur werden de ogen wel heel zwaar, was de fles wijn leeg en was ik waar ik wezen wilde, na de Nolimit episodes. Vandaag op het strand heb ik je boek uitgelezen.
    Evert mijn complimenten een geweldig boek. Kan niet wachten tot de volgende...
  • kattententoonstellinHet boek geeft weer wat hij allemaal voor elkaar krijgt, maar ook wat er – door allerlei oorzaken -  mis gaat. Met name dat laatste maakt het tot een fascinerend verhaal.
    Hans Papenburg- Motorboot.

Raadsels…

Schroefschade 5Het komt nogal eens voor dat één van de beide flinke schroeven iets van de bodem oppikt en in de schroef draait. Zo hadden we er in Kampen visnetmarkering met een stuk ketting in, in Muiden een compleet dreganker met lijn en in Monnickendam een afdekzeil van een rubberboot of auto. De herrie is meestal van dien aard, dat ik gelijk de motor uit het werk zet en even een poging doe met het voor- en achteruit slaan om het er uit te spoelen, maar nagenoeg nooit met resultaat. Soms zit het zo vast dat we uit het water moeten, maar meestal levert een duiker met een scherp mes al resultaat.

Vorige week voeren we vanuit Volendam voor een Vaarwens op de Gouwzee. Bij het aanmeren voelde ik dat er iets in de bakboord schroef vloog, maar we lagen al voor de kant. Toen we afmeerden, leek het er op dat er weinig loos was, want ik kon wegvaren zonder zware trillingen. Toch voelde ik dat er iets niet helemaal naar behoren was. Enfin… de gasten genoten van het weer, hun Gouwzee, Marken en het varen op zich. Na een bezoekje aan Marken zetten we koers naar Monnickendam en halverwege schrokken we ons allen een hoedje. Het hele achterschip begon plotseling te dansen en de rolstoelen kwamen bijna los van de vloer. Snel de motoren in z’n vrij en uitzoeken wat er aan de hand was. Toch moest ik blijven varen want er stond een straffe noordoostelijke wind die me uit de vaargeul blies. Zodra ik de bakboord motor in het werk zetten, was het bal, want alles rabbelde, rolde en schoof over de vloer. “Da’s niet best”, merkte bootsmaat Henk op. De gasten werden onrustig en angstig van het onheilspellende gedreun onder het schip, waarop we besloten de reis af te breken en op één motor richting Volendam te gaan. De havenmeester was ingeseind en ving ons op, want de Meander V is een onwillig schip met manoeuvreren als je op één motor vaart.

Toen we de gasten van boord brachten en vriendelijk afscheid namen, waren de meesten al weer vergeten dat het even heel raar ging. Hun herinnering bleef bij die fantastische mooie dag.. De trossen gingen weer los en we voeren richting Monnickendam, nog steeds op één motor. Met de harde wind in de rug, kregen we best snelheid en liepen ruim 6 mijl. Plotseling zette het achterschip de polka weer in en begon wederom onwijs te dansen terwijl de motor uit stond… Direct de beide motoren stilgezet en langzaam hield de dans op. Steeds weer als we meer dan 4 knopen maakten, zette de dans weer in omdat de bakboord schroefas mee begon te draaien en steeds weer moest de motor in de achteruit om de meedraaiende schroef stil te zetten. Hierdoor verliep de thuisreis tergend traag. Als je jichtige slak schoven we na ruim een half uur de haven in en met hulp van de havenmeester werden we aan hoger wal in ons box gedrukt…

Ik was er even helemaal klaar mee, want we konden niet meer varen om de snoeihete haven te ontvluchten en verkoeling achter het anker te zoeken. Na het vaardagverslag op socialmedia te hebben gepost met de opmerking dat we averij hadden door iets in de schroef, hebben we de camper ingepakt om er een weekje tussenuit te gaan. Onze vrijwilligster Marjon ligt aan de overkant in de haven en ze bood aan dat haar man André wel even onder het schip wilde kijken zodra we terug waren, want ze hebben een duikuitrusting aan boord. Daar ging ik graag op in, maar eerst even genieten van een korte bliksemvakantie.
Na de vakantie kwamen André en Marjon langszij met hun prachtige zeiljacht en even later zat hij in het pak. De duikcompressor ging aan en al borrelend ging hij gewapend met een groot mes onder het schip. Na enkele minuten kwam hij weer boven. “Weet je zeker dat er iets in zat Evert? Beide schroeven zijn namelijk blinkend schoon!” Ik was (en ben nog steeds) werkelijk perplex en snap hier helemaal niets van. Onze havenmonteur Chris voer langs en ik vroeg hem even aan boord te kijken. Motor aan, schroef in het werk en alles draait perfect. Geen trillingen, geen polka, niets te vinden! Het zal altijd een raadsel blijven wat er in heeft gezeten en welke weldoener me wellicht een grote dienst heeft bewezen, door volledig anoniem te zooi uit mijn schroef te halen…

Mocht dat laatste zo zijn en hij/zij leest deze column… onwijs veel dank!


Evert

E-mailadres

Zoeken