Meanderships header

  • vaars in gangboordOrthopedist, schipper, scheepsbouwer en vrijwilliger Evert Stel weet de afstand tussen zeiler en motorschipper op grootse wijze te verkleinen. "Watersporters doen het met zijn allen!" is zijn credo. Zoals velen hem als bootjes gek betitelen, zijn z'n nautische verhalen een ode aan het leven op het water en meer. Het gaat veelal gepaard met een onbaatzuchtige levensinstelling en liefde voor de medemens, gelardeerd met zijn - vaak- zo typische humor.
  • pikhaaktaferelenHet is 230 pagina's lang 'biechtstoel', zoals het column in de Waterkampioen. Toch zit er een goed verhaal in en het is met recht een nautische biografie.
  • heinoWat een bijzonder boek heb je geschreven. Vaak met een glimlach zitten lezen, maar wat me vooral opviel dat je zo'n doorzetter bent. Enorm. Hartstikke goed.
  • bezemschipIk heb een aantal avonden niets aan mijn man gehad. Hij heeft de hele tijd liggen schuddebuiken op de bank tijdens het lezen.
  • belgen en sluizenHeel herkenbaar maar humoristisch neergezet. Het is een boek wat pakkend is en wat je niet weglegt. Ik had de neiging het in één keer uit te lezen.
  • technospasmenIk heb van mijn vrouw het boek "Bootjesgroei"gekregen en - ondanks de drukte van Oerol - het in een adem uitgelezen! Wanneer komt de film uit? De nieuwe "Kluun"is geboren.
  • spionJe hebt wel een heel bijzonder boek geschreven. Mijn zoon heeft me tijdens het lezen regelmatig zien schaterlachen. Dit wekte zijn nieuwsgierigheid. Hij is 18 jaar en heeft nog nooit een boek gelezen. Dit is zijn eerste boek en hij verslindt het!
    "Als alle boeken zou waren, dan zou ik meer lezen mam".
  • verrassende oefeningIk wil even kwijt dat ik bij lezing in een prettige flow zat en heb genoten van uw boek en schrijfstijl met de heerlijke humor en zelfspot.
    Ik verheug me nu al op herlezen deze zomer op het achterdek van onze nieuwe motorboot (Greenline 33 hybrid) op Loosdrecht of wellicht ergens op het wad.
  • zeevissenOp 1 juni startten we voor 2,5 maand met onze Scandinavië-reis.  Tijdens onze heenreis heb ik zelfs met een dikke 7Bft nog smakelijk om je boek gelachen Evert. Helaas herken ik vele zaken. Ron is er nog niet toe gekomen om het te lezen (de schipper had het héél druk) maar ik wil nu alvast zeggen dat ik het zeer geslaagd vind. Ik heb het ook al diverse mensen aangeraden.
  • de plaat opMaar dit is toch sterk, dat op het moment dat jullie mij deze mail sturen, zit ik me net te verkneuteren, met een glas wijn en knapperend haardvuurtje, met je boek Bootjesgroei.
    Gefeliciteerd kerel met dit resultaat. Dat je redelijk kan kletsen wisten we al, maar het pakkend schrijven is wat anders. Ik moet je echter zeggen dat het je is gelukt. Ga door en schrijf meer!! Piet Wierenga, directeur No Limit Ships B.V.
  • bacchusEen vlucht A'dam-Riga en een terras in Riga waren voldoende om het boek in 2 maal één adem uit te lezen. Man, wat heb ik ervan genoten.
    Bijzonder leuk geschreven en een mooie cadeau tip voor mijn vele water vrienden.
  • berepoatAls niet lezer, ben ik gisteravond begonnen in je boek en kon niet meer stoppen. Om 03.00 uur werden de ogen wel heel zwaar, was de fles wijn leeg en was ik waar ik wezen wilde, na de Nolimit episodes. Vandaag op het strand heb ik je boek uitgelezen.
    Evert mijn complimenten een geweldig boek. Kan niet wachten tot de volgende...
  • kattententoonstellinHet boek geeft weer wat hij allemaal voor elkaar krijgt, maar ook wat er – door allerlei oorzaken -  mis gaat. Met name dat laatste maakt het tot een fascinerend verhaal.
    Hans Papenburg- Motorboot.

Twintig jaar…

raamHet lijkt wel een magisch getal. Zou dat ook een vooraf bepaalde levensduur van alles wat de mens produceert zijn? Het lijkt er op dat alles wat niet van roestvrij staal gemaakt is in verval raakt.
De Meander V kwam in het voorjaar van 2003 gereed en werd gretig door ons in gebruik genomen, want een strenge winter op een oud campertje was geen sinecure. Vanaf dat moment werd alles aan boord intensief gebruikt met de verwachting dat we er heeeeel lang mee zouden kunnen doen. De tijd vliegt echter en na twintig jaar komen de eerste verschijnselen van slijtage aan het licht. Vorige keer beschreef ik het debacle al over de poreus geworden slangetjes van de ruitensproeiers met alle gevolgen van dien en het hield niet op…

Natuurlijk heb je de normale gebruiksslijtage van alle techniek aan boord. Anders dan in een huis, waar het water, de stroom en wat iets meer zij gewoon ‘uit de meterkast’ komen, moeten hiervoor op een schip allerlei voorzieningen worden aangelegd om ‘off grid’ te kunnen functioneren. Alleen het drinkwater al… Er moet opslag zijn, een pomp om het op druk te brengen, een opslag om het gebruikte water weer op te vangen en weer een pomp om het te kunnen lozen.

Onlangs stond ik verkleumd - na een koude wandeling met onze trouwe viervoeter - onder de douche, toen ik - net ingezeept - merkte dat de heerlijk warme waterstroom er mee ophield. De Hydrofoorpomp stopte er dus mee, zul je zien… net op het verkeerde moment!
Mopperend veegde ik de plakkende zeepresten van mijn koude lichaam en schoot in mijn ochtendjas om in het achteronder op onderzoek uit te gaan. Het motortje liep wel, maar pompte niets meer op. Gelukkig heb ik overal reserveonderdelen van op voorraad, dus begon ik zwaar geïrriteerd verwoed de pompen te wisselen. “Shit… wat heb ik dat ding slecht bereikbaar gemaakt!” mopperde ik als ik me tussen het plafond en de grote watertank wurmde waartussen de hydrofoor staat.

“Arrrghhh… ze hebben een andere aansluiting op de nieuwe pomp gemaakt”! foeterde ik, dus moest ik improviseren. De doos met slangentules en verloopnippels erbij, afdichtingstape en gereedschap gepakt en aan de slag. Omdat ik het niet met zen deed, haalde ik mijn handen open aan een slangenklem, stootte ik mijn schenen open aan een vloerspant en kreeg een kras op mijn hoofd omdat ik te gehaast mijn lichaam in onnatuurlijke posities frommelde. Daarbij liep er water uit de leidingen, was alles nat en koud en de mouwen van de ochtendjas waren na 5 minuten doordrenkt, waarbij het water langs mijn elle bogen over mijn verkleumde lichaam sijpelde. Tsja… ik wilde op een boot wonen!
Nadat de pomp vervangen was, stapte ik weer onder de warme douche en deed er een keer zo lang over als normaal om weer op te warmen. De opgelopen verwondingen staken daarbij gemeen als het warme water er overheen stroomde. Toen Inge thuiskwam en de badkamer binnenstapte, zag ze mijn gehavende lichaam en vroeg bezorgd; “Wát heb jij gedaan? Het lijkt wel of je met een beer gevochten hebt…”

Ach… het voorval was snel weer vergeten en ik hoop weer 20 jaar vooruit te kunnen voordat ik weer een ‘koude douche’ krijg. Je zou zeggen… “als dat alles is?” maar het hield daarna niet op. De boilerelementen brandden onlangs door en moesten vervangen, de oude omvormer hield er na 20 jaar mee op en kon bij het afval, ik kreeg het machinekamerluik op mijn hoofd want de gasveer raakte lek en ik kan denk ik nog wel even door gaan, want het jaar is nog niet om… Ineens beginnen nu na exact 20 jaren alle dekluiken tegelijk te lekken en het glas moet opnieuw gekit worden, een vervelende klus!

Echter, als ’s morgens de ochtendzon op ons achterdek schijnt en we kijken langzaam ontwakend met een kopje koffie over het weidse water, voelen we ons schatrijk en dan zijn alle technische strubbelingen het helemaal waard om aan boord te wonen, want de vrijheid en weidsheid die we op het water mogen ervaren, is waar we het voor doen. Straks weer richting Waddeneilanden… wie kan dat nou met zijn hele huis?


Evert.

E-mailadres

Zoeken